Zemětřesení: Mohou fanoušci doufat v pokračování na festivalech?

Po brněnském koncertu Zemětřesení II k 25. výročí tohoto projektu, který připomíná tvorbu Jiřího Schelingera, si Petr Dio přizval k mikrofonu dva protagonisty, Milana Schelingera a Miloše Dodo Doležala. V zákulisí dnes již legendárního kulturního domu Semilasso odpovídali na jeho otázky. Hovořilo se o muzice, rodinných tématech, ale i na to, co fanoušky zajímá teď asi nejvíce – ohledně budoucího pokračování tohoto projektu.

Milan Schelinger

Pro naše mladší čtenáře připomeňme, jak se dal před pětadvaceti lety dohromady projekt Zemětřesení?
Milan Schelinger: To byl výsledek ankety Černá vrána, který nominoval tyhle hudebníky – Aleše Brichtu na post zpěváka, Miloše Dodo Doležala jako kytaristu, Vlastu Henycha jako baskytaristu a Štěpána Smetáčka za bicí. A ti měli dilema, jaký repertoár spolu hrát. Nakonec to vyústilo v to, že se vrátili k repertoáru Jiřího Schelingera, protože na tom většinou vyrůstali jako teenageři. Uchopili skladby, které se tenkrát natočily, a uchopili je vlastním způsobem, s modernějším zvukem – dvanáct let po Jirkově smrti se hrálo už zase trochu jinak.

Konzultovali jste např. s Ringem, jestli ty písničky můžete hrát nebo jestli si s váma nezahraje na nějakém koncertě? (František Ringo Čech je spoluautorem písní Jiřího Schelingera a léta s ním spolupracoval i jako kapelník – pozn. aut.)
Milan Schelinger: Kluci byli Ringa nedávno navštívit, ale nevím, jakým způsobem by se to realizovalo. Co by na tom pódiu bylo jeho úkolem. Takže k nějaké realizaci nedošlo. Nejezdil s námi ani tehdy.

Kromě Zemětřesení jezdíš i s vlastním projektem, hraješ Jirkovu hudbu, točíš teď něco nového?
Milan Schelinger: Už delší dobu spolupracuju se znojemskou skupinou Lucrezia Borgia, která vydává cédéčka tady v Brně u Indies, a poslední počin se jmenuje Sejdeme se v ráji. Tam se setkáváme čtyři zpěváci – Michal Prokop, František Segrado, Jiří Zonyga a já. Dělíme se na tom albu o ty písničky, každý tam má svou. V těchto dnech to vychází u Indies, jsem zvědavej, jakej to vzbudí zájem.

Jirka měl dceru, teď má vnučku…jde dcera či vnučka v jeho šlépějích?
Milan Schelinger: Jirkova dcera žije v severních Čechách, já žiju v jižních Čechách, takže se moc nevídáme. Má rodinu, má děti. Ale s muzikou nikdy nic společnýho neměla, nikdy žádné náznaky, že by chtěla třeba na něco hrát.

Jak se podařilo skloubit tvoje projekty a Zemětřesení?
Milan Schelinger: Určitě to nebyl problém, doba, kdy se hrálo 200-250 koncertů za rok, se už nikdy nevrátí. Něco tu a tam natočit není žádný časový problém.

Kdy se se svým projektem ukážeš v Brně?
Milan Schelinger: Až mě někdo pozve! (smích) Dnes je pro mě docela významný, že hraju v Semilassu, protože jsem se tady v roce 1997, když jsem tady hrál, seznámil se svou současnou ženou.

Máš s ní tři děti…
Milan Schelinger: Ano (úsměv) Je jim šest let, čtyři roky a čtyři měsíce.

Mají pořadatelé o tenhle projekt zájem na velké festivaly? Nebo je to tak, jak se někde psalo – že dojedete tohle turné a na velké festivaly nechcete?
Milan Schelinger: Mluví se o tom, že bychom možná udělali pár festivalů příští rok, ale je to zatím v jednání.

Když jste rozjížděli tenhle projekt, Zemětřesení II, šli jste do toho všichni se stejným nadšením?
Milan Schelinger: Samozřejmě to prošlo nějakým vývojem, protože po pětadvaceti letech dělat takovou věc není legrace. Aleš nejdřív nechtěl, protože se bál, že mu to bude kolidovat s jeho koncerty. Což se ale nestalo, protože je to takhle nahuštěné, do dvou týdnů je konec turné. Takže to nikomu nekoliduje s jinou jeho činností.

Váš táta byl učitel hudby, vedl vás odmala k hudbě?
Milan Schelinger: Já jsem chodil tři roky do houslí, brácha do klavíru, pak jsme přešli na kytaru, kterou táta vyučoval. Ale on sám nás nikdy neučil. Vlastně jsme se s tátou míjeli – když jsme šli ráno do školy, on byl doma, a když jsme ze školy přišli, on odcházel do hudební školy. Večer přišel vyšťavenej ze svých žáků a neměl sílu, aby se hudebně věnoval ještě nám. Takže jsme to všechno jen odpozorovávali a šli jsme si svou vlastní muzikantskou cestou.

A když jste začali vystupovat, byl se táta třeba podívat na váš první koncert? Chodil na vaše koncerty?
Milan Schelinger: Občas ano, byl dokonce i na Zemětřesení. V devadesátém třetím na koncertě Zemětřesení v Praze řekl Dodovi, že je Paganini kytary. Zemřel v roce 1995.

A pochválil vás někdy za vaše výkony na koncertech?
Milan Schelinger: Já myslím, že to nějak moc nekomentoval. Byla to hudba jiná, než on vyznával. Možná byl vnitřně potěšen, že děláme taky muziku profesionálně. Ale nějak to nedával příliš najevo.

Miloš Dodo Doležal

Kdo dal podnět k Zemětřesení II?
Miloš Dodo Doležal: Zavolal jsem klukům, protože jsem zjistil, že to bude 25 let. Tak jsem jim zavolal, jestli by chtěli něco takového udělat.

Před chvílí mi vyprávěl Milan Schelinger, že ti jeho táta řekl, že jsi Paganini kytary.
Miloš Dodo Doležal: Tenkrát to řekl. Ale starej pan Schelinger byl takovej velmi hodnej pán na úrovni, tak myslím, že to byla spíš taková podporující věta, aby nás pocitově dostal vejš.

Pamatuješ si ještě, kdy a jak sis koupil svou vlastní kytaru?
Miloš Dodo Doležal: Jojo, pamatuju. Šel jsem na brigádu, něco mi přidali rodiče, něco babička, a bylo to v prvním ročníku na gymnáziu.

Vzpomínáš si ještě, co to bylo za značku?
Miloš Dodo Doležal: Jolana Iris.

Bude z tohoto turné i nějaké live audio nebo video?
Miloš Dodo Doležal: Ne, vůbec se s tím nepočítalo. Už kvůli zdravotním problémům Aleše, nechtěli jsme ho dostávat do ještě většího stresu, že se to natáčí, už i takhle jsou pro něj ty koncerty docela náročný a jsme rádi, že to dává tak, jak to dává.

Jak se podařilo skloubit Zemětřesení a tvoje vlastní projekty?
Miloš Dodo Doležal: Všechny koncerty jsou v týdnu, od pondělka do čtvrtka, takže to nikomu nenarušuje program.

Má někdo z vás před koncertem nějaký rituál, který mu pomáhá zahnat případnou nervozitu?
Miloš Dodo Doležal: Myslím si, že kluci jsou velmi zodpovědní, že to prožívají, nemají to „na háku“, že by jim na tom nezáleželo. Ale já je nesleduju, vím, že se s nervozitou vyrovnává každý sám. Já se snažím před koncertem pokud možno nepřijímat žádný informace, dělám to tak i na festivalech, že přijíždím vždycky na poslední chvíli, abych měl úplně čistou hlavu.

Máš nějakého žáka nebo třeba jen vyhlédnutého teenagera, kterého bys chtěl podporovat a udělat z něho dobrého kytaristu?
Miloš Dodo Doležal: Nevím, co je přesně myšleno – jakákoli pomoc musí mít dvě strany: ten, kdo chce pomoct, a ten, kdo chce, aby mu bylo pomoženo. Já můžu pomoct třeba jenom tak, že ty mladý lidi vezmu na naše koncerty, což se teď stalo s kapelou Frozen Poppyhead (jedna z předkapel turné Zemětřesení – pozn. aut.). Myslím si, že Richard, kterýmu je asi devatenáct, hraje velmi dobře, a proto jsme tu kapelu s sebou vzali.

Když jsi zmínil Richarda – je to tuším dva roky, co s tebou hrál na Rebelii rebelů…
Miloš Dodo Doležal: Přesně tak to bylo, tam jsem ho vzal taky z toho důvodu. Že jsem chtěl, aby se dostal na větší pódia, to ho nakoplo, a potom dal dohromady tu stávající sestavu.

Pánové, děkujeme vám za rozhovor a ať se vám při společném hraní daří.

Ptal se: Petr Dio

Foto: Petr Dio

Author

Napsat komentář