Evanescence představili novou desku a zazněly i největší hity

Evanescence/foto: Jana Kleinbauerová

Po čtyřech letech v Praze – a opět velkolepý koncert s návratem k rockovým kořenům. Evanescence v čele s charismatickou Amy Lee odehráli u nás výborné vystoupení.

Yonaka – stoupající britská hvězda

10. června ve Foru Karlín vystoupila jako speciální host kapely Evanescence, stoupající britská hvězda – skupina Yonaka, která vydala své debutové album Don’t Wait ´Til Tomorrow na konci května 2019.

Fanoušků méně, zato však zanícených

Fronta stojící již navečer před Forem Karlín byla sice hodně dlouhá, ale přesto nestačila zcela zaplnit sál. To ale bylo vlastně úplně jedno – v sále byli ti, kteří tam být měli. Ti, kterým kapela měla co říct a od nichž mohla přijímat energii zpět. Kolik jich bude, bylo už méně důležité. Podstatné je, že si cestu do Fora Karlín našli, i když by koncertu slušela větší návštěvnost. Není to však vina hudby samotné či odlivu fanoušků – někteří lidé se zřejmě přes covidové období trochu odnaučili chodit se bavit či se jim změnila životní situace.

Vyzrálé vystoupení s převahou nové tvorby

Ti, kdo však přišli, dostali špičkový koncert kapely, která od svého nejslavnějšího období vyzrála a svůj set postavila právě na nové tvorbě. Evanescence zahráli z nové desky The Bitter Truth až na dvě skladby všechno – a bylo to dobře, protože fanoušci se rozhodně těšili na to, až nové písně poprvé uslyší naživo. Dychtivě očekávali však samozřejmě také hity jako Bring Me To Life či My Immortal – a nebylo možné jim toto přání nesplnit. A spokojená byla i frontmanka Amy Lee, která stále je jednou z důležitých osobností rockové scény a její hlas již víc než dvě dekády výrazně zní v uších nás všech. Do Prahy jezdí kapela ráda a je to znát.

The Bitter Truth: Je zapotřebí čelit realitě

Při příležitosti koncertu postaveném na aktuální tvorbě se na novou desku podívejme blíže. Páté studiové album Evanescence nazvané The Bitter Truth ovlivnily globální krize i osobní ztráty v rodinách členů kapely. „Někde mezi těmi těžkými výzvami se najednou vynořilo téma celé desky, které nás všechny semklo. Prokousat se věcmi napřímo, i když to bolí, je lepší, než se vzdát,“ vyprávějí Evanescence. Název desky The Bitter Truth je připomínkou toho, že je zapotřebí čelit realitě, i když se to někdy zdá téměř nemožné, obzvláště po zkušenosti s pandemií.

Svět se sám nespraví, ale život se ještě nezastavil

Pandemie zasáhla i přímo do nahrávání desky, kytaristka Jen Majura zůstala uvězněná v Německu, zatímco ostatní členové byli připravení ve studiu společně pracovat na nové nahrávce. Než se chod světa zastavil, stihli Evanescence nahrát společně pouze čtyři písně. Přesto jim společné setkání dalo dostatek síly k tomu, aby nahrávku dokončili alespoň odděleně. „Svět se sám nespraví, ale chtěli jsme být důkazem toho, že se život ještě nezastavil,“ shoduje se kapela. Amy Lee dvacetiletou dráhu kapely a nové album připodobnila k uzavírání kruhu.

Osobní ztráta, izolace i dopady pandemie

Debutové album Fallen (2003) je pátým nejprodávanějším albem 21. století. Evanescence v té době stáli na vrcholu vlny nu-metalu, která vrátila tvrdou kytarovou hudbu do popředí zájmu. Z rádií po celém světě v té době hrály jejich písně jako My Immortal nebo Going Under. Jejich průlomový hit Bring Me to Life se nesmazatelně otiskl do popkultury nulté dekády. „Chci, aby se fanoušci po poslechu alba cítili motivováni a posilněni. Mně osobně dodávají sílu do života příběhy přeživších, těch, kteří si prošli těžkým obdobím, ale zůstali sami sebou. Život může bolet, ale stále stojí za to žít,“ komentuje Amy Lee vznik nové desky. Na The Bitter Truth se ona sama vyrovnává se smrtí svého bratra, ale popisuje také novou zkušenost z odloučení v rámci domácí izolace během pandemie i její nerovný ekonomický dopad na americkou společnost. Stejně tak reflektuje etnické nerovnosti a nepokoje z loňského roku.

Text a foto: Jana Kleinbauerová