RockOpera Praha versus grantová komise: Kdo má právo soudit umění?

RockOpera Praha, Frankenstein

Divadelnímu souboru RockOpera Praha byla již vícekrát zamítnuta žádost o grant. S odůvodněními, která grantová komise uvádí, však vedení souboru nesouhlasí, neboť dle jejich názoru komise opomíjí rockovou hudbu jako takovou. RockOpera Praha dále usiluje o změnu názoru komise, na podporu souboru vznikla dokonce již i petice, kterou můžete stále podpořit.

Obliba vážné hudby? Odborná kritika? Je to třeba?

Grantová komise hlavního města Prahy naši žádost už několikrát nepodpořila. Uváděla důvody, se kterými nesouhlasíme,“ začíná výkonná ředitelka, libretistka a zpěvačka Pavla Forest, spolu s hudebním skladatelem Milanem Steigerwaldem spoluautorka třinácti rockových oper, které RockOpera Praha dosud uvedla.
Zamítnutí žádosti odůvodňuje komise dle jejích slov například tím, že to, co RockOpera dělá, není originální. Je to odůvodnění poněkud překvapivé, neboť veškerou hudbu a texty tvoří Milan Steigerwald a Pavla Forest sami jako původní dílo. A že si za námět berou mnoho let stará klasická literární díla? Tato díla byla samozřejmě mnohokrát zpracována, ale do podoby rockových oper pravděpodobně ještě ne.
Zároveň grantová komise nevěří, že do RockOpery chodí i lidé, kteří jinak upřednostňují klasickou hudbu. RockOpera zmiňuje například Evu Urbanovou, která v některých dílech i vystupovala a dlouhá léta má vztah k tzv. vážné i rockové hudbě.
Podobně těžko obstojí argument, že divadlu chybí dostatečné množství odborných kritik. „Na to, co děláme, ale u nás odborná kritika neexistuje. Chybí tu vysokoškolský obor, který by se zaobíral výukou rockové hudby, natož rockového divadla, ať už z hlediska hry na nástroj, zpěvu, nebo z hlediska čistě hudební a hudebně divadelní teorie a historie,“ ví Pavla Forest. A ruku na srdce, je pro finanční podporu divadla skutečně tak důležité, co si myslí kritik, či to, kolik takových hodnocení se nasbírá?

Petice: Jde i o obecnou ignoraci rockové a jazzové muziky ze strany komise

RockOpera se ale nevzdává. V pondělí 8. března čeká její představitele online diskuse se zástupci grantové komise, a také se již začaly sbírat podpisy pod petici. „Je neuvěřitelné, že někteří lidé považují rockovou hudbu za méněcennou. Připomíná mi to časy za totality,“ konstatovala Pavla Forest. I to byl důvod k založení petice. „Nejde jen o přežití RockOpery Praha, ale o obecnou ignoraci rockové i jazzové muziky ze strany grantové komise.
Ostatně, kdo má právo posuzovat, který hudební žánr je uměním a který není? Hudba je zde v tisíci podob a každý z nás si může vybrat tu, která mu dává nejvíc. Bez ohledu na její propracovanost, složitost, obsah, použité skladatelské postupy a nástroje, tempo, rytmus, melodii, hlasitost – hlavním úkolem hudby jako takové, jako součásti umění, je působit na lidské city, přenášet emoce. A s tím nemá tvorba RockOpery vůbec žádný problém. Dokazují to velmi slušně obsazená, mnohdy i vyprodaná představení v samotném divadle i na výjezdech za fanoušky, které soubor několikrát do roka podnikal. Kdo má tedy právo soudit?

Petici můžete podpořit přímo v divadle

Pokud jste stejného názoru, můžete petici stále podpořit. Lidé, kteří ji zatím podepsali, nejsou jen fanoušci, ale také umělci a odborníci či lidé, kteří do RockOpery chodí jako do komunitního centra. A jsou jich už dva tisíce. „Podpisy stále sbíráme. Petiční místo je přímo v divadle RockOpery Praha,“ informovala Pavla Forest. Pokud tedy chcete podpořit partu, která u nás spojuje rock/metal a divadlo do jediné symbiózy a poskytuje kulturní vyžití spoustě fanoušků i práci nemalému počtu umělců, můžete vyrazit do Prahy-Holešovic, kde stojí kamenné divadlo RockOpera Praha – pochopitelně za dodržení platných hygienických opatření – a podepsat petici na podporu divadla a jeho uměleckého souboru.

Text: Sylva Kaplanová, foto: Martin Paldus