Dark Tranquillity v Praze nadchli fanoušky novým albem Endtime Signals

Dark Tranquillity, Mikael Stanne/foto: Val Bujnošková

Švédská melodic deathmetalová formace Dark Tranquillity zkraje listopadu odehrála v pražském klubu MeetFactory koncert v rámci turné k letošní desce Endtime Signals. Ve vyprodaném sále jim sekundovali Moonspell, Wolfheart a Hiraes.

O pořádně ostrý start se postarali deathmetalisté Hiraes

Už poměrně hustě zaplněný sál přihlížel koncertu německých Hiraes. Deathmetalová pětice v čele s charismatickou zpěvačkou Brittou Görtz vše rozpoutala úvodní peckou Through the Storm z nové desky Dormant. Její hromující growling v kombinaci s říznými a zároveň melodickými kytarovými riffy a kulometně rychlými kopáky byl řádně divokým startem této akce. Kapela nám později připomněla vydání již zmíněné desky a pozvala všechny po svém koncertu do předsálí na setkání. Hiraes se s námi rozloučili pomalejší skladbou Undercurrent a na řadě byli finští Wolfheart.

Wolfheart odehráli hudebně velmi pestrý set, figurovalo v něm nové album

Pódiu vévodil mikrofonový stojan se zavěšenou losí lebkou s parohy, další dvě srnčí lebky zdobily stojany po stranách. Wolfheart začali úvodní skladbou Strength and Valor ze své první desky Winterborn. Mnohé další pestré skladby začínaly akustickými intry, kapela kombinovala melodické a složité kytarové vyhrávky a growling s čistými vokály. Často se střídaly rychlé i pomalé pasáže a celkově Wolfheart nabídli velmi tajemný a dynamický hudební projev. Skladbou Evenfall připomněl frontman Tuomas Saukkonen nově vydanou desku Draconian Darkness. V jejím průběhu si od fanoušků vyžádal moshpit, ti mu jeho přání ochotně splnili. S dozněním posledních tónů další nové skladby Grave zmizeli Wolfheart beze slov z pódia.

Temnou atmosféru navodili gotičtí Moonspell

Portugalští Moonspell nás poctili svou druhou letošní návštěvou. Frontman Fernando Ribeiro se chopil svého mikrofonu na podstavci zdobeném pentagramem a spustil hitovku Opium. Jeho nezaměnitelný vokál a hutné kytarové riffy dotvářely atmosféru tajemné a temné noci, před skladbou Night Eternal označil tuto koncertní noc za tu, která patří pouze nám. Klávesista Pedro Paixão střídal svůj nástroj s kytarou, kupříkladu při rychlejším songu Finisterre. Hned při následném Everything Invaded nechal Fernando celou první sloku zpívat fanoušky, které se často snažil hecovat. Vyžádal si též aplaus i pro ostatní tři aktéry tohoto večera. Koncert spěl ke svému závěru, během skladby Alma Mater se fanoušci sborově připojili k refrénu této hitovky. Moonspell uzavřeli další ze svých rituálů svojí nejznámější peckou Full Moon Madness.

Dark Tranquillity si své hraní užívali, vzpomněli i na starší tvorbu

Finále akce mohlo začít. Dark Tranquillity měli na pódiu umístěnou trojici LED panelů často zobrazujících stejné motivy jako ve videoklipech k jednotlivým skladbám. Stála zde též mohutná konstrukce s několika sadami světlometů, které vytvářely opravdu pestrou světelnou show. Poté, co sál potemněl, odstartovala kapela svůj set skladbou The Last Imagination z nové desky Endtime Signals, která tvořila většinu setu. Frontman Mikael Stanne se často pohyboval v těsné blízkosti fanoušků, díky dobrému nazvučení zde krásně vynikaly melodické vyhrávky obou kytar i kláves. Na celé kapele bylo patrné, jak si hraní naživo užívá, úsměvy rozhodně nikdo nešetřil. V jednom sledu zazněly hitovky Cathode Ray Sunshine a Atoma, Mikael připomněl první koncert kapely u nás před třiceti lety a na jeho dotaz, zda u toho někdo z fanoušků byl, se překvapivě i několik takových ozvalo. Pokračovalo se skladbami zejména z novějších desek, kapela však vzpomněla skladbou ThereIn i na album Projector z roku 1999 nebo i na o rok mladší album Haven prostřednictvím songu The Wonders at Your Feet. Mikael poté představil celou kapelu a Dark Tranquillity se s námi rozloučili dvojicí hitovek Lost to Apathy a Misery’s Crown. Všichni si ještě šli s fanoušky podat ruce a přislíbili návrat od Česka v příštím roce. A my už teď můžeme prozradit, že se s kapelou potkáme v červnu na Basinfirefestu ve Spáleném Poříčí.

Text: Mates Šimek, foto: Val Bujnošková

Author