V samém srdci Rocksoundu, ve fotoateliéru v Moravských Budějovicích, se pohodlně usadil český bubenický fenomén Miloš Meier, aby odpovídal na naše otázky. Ještě téhož večera totiž v tomto městě odehrál další koncert svého sólového turné Drumming Syndrome. Bubenická one man show ale nebyla jediným námětem našeho rozhovoru – Miloš nám prozradil třeba i to, zda by přijal nabídku do popové kapely nebo kolik za večer vypije panáků.
Jak se ti líbí dosavadní průběh aktuálního turné Drumming Syndrome?
Já si hlavně moc užívám to samotné hraní. Na programu tohoto turné jsem tvrdě dřel a dva měsíce před jeho začátkem jsem se ve zkušebně nevěnoval ničemu jinému. Každý den pět hodin přípravy. Je v něm třeba o něco víc populárních melodií, které všichni určitě poznáte, samozřejmě různé rockové a metalové skladby, a má bubenická sóla. Chtěl jsem to udělat pestřejší stylově, tak jsem zařadil i popové záležitosti, trošku jazzu a fusion, jsou tam i mé verze filmových soundtracků, které jsem si upravil do svého Drumming Syndrome pojetí.
Takže si teď hrozně moc užívám koncerty, jsem všude nadšený z návštěvnosti, atmosféry… Je fakt neskutečné, kolik lidí teď na toto turné chodí. Jsem z toho i překvapený, zároveň ale je to i zpětná vazba pro mě, že to, co dělám, má smysl. Ta energie, kterou do toho vkládám, se mi tak vrací zpět. Vážím si toho, že můžu své bubnování takto sdílet s tolika lidmi a mými fanoušky. Po každém koncertě je mezi nimi neskutečné nadšení. Myslím si, že můj nový program je jeden z nejlepších, co jsem kdy měl. Nejlepší. (smích) Trvá téměř dvě a půl hodiny, takže je to i pro mě docela velký bubenický maraton a zápřah. Celé ty dvě a půl hodiny do toho jdu naplno. Snažím se o to, aby diváci byli stále soustředění, aby je to bavilo, aby ani na chvilku nebyli myslí mimo Drumming Syndrome a stále jsem udržoval jejich pozornost. Musím do nich vložit veškerou svou energii. Což při one-man show není jednoduché, a jsem tedy šťastný, že se mi to, myslím, daří. Takže díky všem, kdo na něj chodíte a užíváte si to se mnou.
Co říkáš na to, že se o tobě hovoří jako o tom stále skromném klukovi, kterého nezměnila popularita?
Nevím, jestli se takto o mně hovoří, ale jestli ano, jsem za to samozřejmě rád. Myslím, že nemám důvod, aby mě určitá popularita měnila. Baví mě, co dělám, a zároveň si vážím toho, čeho jsem všeho zatím dosáhnul. Také vím, že to nebylo zadarmo. Je to mnoho a mnoho hodin ve zkušebně, ztráta „běžného“ životního stylu, podřizuju tomu hodně. Takže o nějaké namyšlenosti nemůže být řeč. Protože vím, co dělám, a dělám to s radostí.
A i na těch svých zahraničních cestách, kde bubnuju, mám možnost poznat, že moji bubeničtí oblíbenci, moje vzory, se kterými se tam setkávám, jsou všichni naprosto v pohodě jako lidi a osobnosti. Nemají vůbec žádné hvězdné móresy a manýry. Většinou jsem poznal, že když člověk něco umí a něčeho dosáhnul, je naprosto v pohodě. Myslím si, že to bývá spíš naopak. Lidi, kteří mají v sobě neúspěchy, mindráky, zároveň na sobě ale ani nepracují, se to pak často snaží dohnat tím, že jsou namyšlení a chovají se „ne úplně v pořádku“. Ale je to i dobou – tihle lidi to často třeba prezentují na sociálních sítích, kde jsou velice aktivní ve svých kritických, negativních komentářích a příspěvcích, tam se cítí být hrdiny. To je pro ně jednoduché… Ale to mě nezajímá. Když se ti v něčem daří, naplňuje tě to, baví tě to, rozvíjíš se a podobně, nemáš důvod být namyšlený a negativní…
Jak šla tvoje popularita nahoru, zdá se, že jsi začal i víc řešit svou image a vytvořil sis typický styl: čepice, korálky na zápěstí, na krku apod. Je toto nějak cílené?
Myslím, že to všechno šlo tak nějak postupně. Úplně ze začátku jsem to asi nějak neřešil, to oblékání a jak vypadá člověk na pódiu. Ale postupem času člověk zjistí, že to je taky důležité. Chce to vypadat na pódiu a před lidmi dobře. Vždyť na tebe koukají. (smích) Poslouchám spoustu kapel, které nejen dobře hrají, ale i dobře vypadají. Mám spoustu svých bubenických i jiných oblíbenců – hudebních i z jiné umělecké sféry, a nějaká ta image k tomu vždycky patří. Myslím si, že není – aspoň pro mě – ideální jít na pódium tak, jak jsem přijel na koncert v dodávce. Baví mě sledovat rockové stars jako Slash, Nikki Sixx, Guns’n’Roses, Mötley Crüe, Metallica a spoustu dalších. Mám tyhle kapely rád, a všichni mají určitý svůj styl. Všichni chtějí vypadat na pódiu dobře a i tímto způsobem prezentovat svoje hudební vize. Patří to k tomu, a i já se na tom snažím pracovat a nějakým způsobem to postupně rozvíjet. Vždy to ale musí být přirozené, musí to k vám sedět a musíte být v tom být přesvědčivý. Kdybych se namaloval jak Mötley Crüe v osmdesátkách, asi bych tím moc nezabodoval. (smích)
Říká se o tobě dále, že tvá hra na bicí je atrakcí i vizuálně. Je v nejlepším slova smyslu zábavné se na tebe při hře dívat. Při hraní řádíš a je vidět, že si to i sám užíváš…
Jasně, užívám si to. (smích) Ale užívám si to taky proto, že si jsem si jistý v tom, co hraju. A abych si v tom byl jistý, jsem spoustu hodin ve zkušebně. Cvičím a pracuju na tom, abych se u toho naživo na pódiu cítil dobře. Abych se nemusel nonstop tolik soustředit na to, co hraju, ale abych si to mohl i užívat – všechno to kolem, ty lidi, tu energii, a všechno to skloubit dohromady. Při Drumming Syndrome jsem na tom pódiu navíc sám. Nemám možnost se schovat za spoluhráče. (smích) Takže musím ty lidi navíc i zaujmout tou show, nejen bubnováním, ale i tím kolem – právě i tím, jak za těmi bubny vypadám, jak se u toho tvářím, jak se pohybuju. Jednoduše – celé to s těmi lidmi sdílet i tímhle způsobem.
Dostal jsi někdy hudební nabídku ze světa popu? Něco, kde by ses moc nepředřel, hrál víceméně to samé a jednoduché, ale popularita a prachy zajištěny. Lze vůbec – jako uznávaný bubeník pohybující se ve světě tvrdé muziky – takovou nabídku přijmout?
Před lety jsem hrál spoustu hudebních stylů. Když jsem studoval na konzervatoři, dostával jsem různé nabídky. I potom, když jsem absolvoval konzervatoř, bral jsem spoustu nejrůznějších kšeftů z mnoha hudebních odvětví. Muzikanta to obohacuje, získáváš zkušenosti, poznáváš skvělé hudebníky. Hrál jsem svého času s Anetou Langerovou, hrál jsem s popovými umělci. Hrál jsem ve studiu, kde jsem jenom nahrával – popové skladby, rockové, fusion, i skladby z jiných žánrů. Bubnoval jsem ve spoustě kapel a projektů. A nevadilo mi to, naopak mě to bavilo. Když je hudba kvalitní, tak je to v pořádku. Když cvičím na bubny, pustím si k tomu klidně Pink, Beyoncé, Michaela Jacksona, Stinga, Phila Collinse, Prince. Jsou to všechno úžasní muzikanti a je mi to jedno, co je to za hudební styl. Takže i kdybych dostal nějakou úžasnou nabídku ze světa popu, a byl to dobrý pop, tak bych se tomu nebránil. Ale zároveň mě teď baví pracovat na svých projektech, na svém Drumming Syndrome, s Dymytry. Spíš si budovat momentálně svou kariéru, než se věnovat bubnování pro někoho jiného, jak už naživo, nebo ve studiu. Tím jsem si prošel, a je čas jít zase dál. Takže teď už tyto nabídky nepřijímám. Muselo by to být vyloženě něco výjimečného, pro mě zajímavého, abych do toho šel.
Lákala by tě třeba i tzv. melodická hra na bicí? Něco takového, jako svého času udělal Terry Bozzio se svou obrovskou custom bicí soupravou…
O tom jsem zatím nijak moc nepřemýšlel. Terry Bozzio je samozřejmě úžasný hráč, který udělal ze svých bicích obří melodický nástroj. Ta jeho souprava je fakt gigantická, každý buben má naladěný na určitý tón, těch bubnů tam má desítky. Spousty činelů, perkusivních doplňků atd. Je to rozhodně zajímavé.
Na klasické melodické bicí nástroje jsem hrál například na konzervatoři, kde jsme museli hrát i na xylofon, vibrafon, marimbu, tympány, tedy bicí pro symfonický orchestr. Ale od té doby se tomu nevěnuju a ani o tom nepřemýšlím. Spíš teď uvažuju, že bych do své soupravy zakomponoval i nějaké elektronické bubny a udělal to zajímavější tímto způsobem.
Je nějaký klub nebo hala, kde bys někdy rád vystoupil, prostě koncertní místo – u nás i ve světě?
Tady v ČR jsem si už zahrál na hrozně moc místech – v klubech, kulturácích, divadlech, halách. Ale třeba jsem si ještě nezahrál v Edenu na stadionu. (smích) Ale jinak jsem hrál jak v halách, tak třeba na stadionu v Letňanech, O2 Areně, T-mobile Areně a dalších. Samozřejmě by bylo hezčí mít plný Letňany nebo narvanou O2 Arenu s nějakým mým projektem, třeba s Drumming Syndromem. (smích) Třeba se toho jednou dočkáme. A ve světě je spousta krásných míst, kde se dá hrát. Takže třeba Drumming Syndrome ve Wembley by byl určitě fajn. (smích)
Účastníš se hudebních veletrhů, jako je například Frankfurter Musikmesse apod.?
Z těchto hudebních veletrhů jsem se zatím zúčastnil dvou, kde jsem si zahrál – NAMM Musikmesse v Moskvě a na hudebním veletrhu v Bologni v Itálii. V Moskvě je to odnož toho frankfurtského veletrhu. Hrál jsem tam každý den po dobu trvání akce. Vždy jsem odehrál svoje Drumming Syndrome vystoupení v délce 40 minut. Něco podobného jsem měl i v Bologni, kde jsem před lety vystupoval na venkovní hlavní stage. Ale rád bych si jednou zahrál na NAMM Show v Anaheimu v Americe, která je největší na světě. To by bylo krásný, být tam a bubnovat tam. Jinak objíždím bubenické festivaly ve světě, Nizozemsko, Německo, Španělsko, i v Jižní Korei jsem byl.
Zajdeš někdy na koncerty i jako fanoušek? Na jaké?
Na koncerty chodím hrozně rád. Teď, když mám hodně svých koncertů, už toho nestíhám tolik jako v minulosti. Ale během studií na konzervatoři, když mi bylo 15-20, to jsem chodil na koncerty hodně. Tehdy jestě nebylo YouTube a „internety“, takže koncert byla jediná možnost, jak vidět oblíbené bubeníky i jiné muzikanty. Takže jsem chodil hodně do Lucerna Music Baru na jazzové a fusion bubeníky, jako je Dave Weckl, Denis Chambers, byl jsem tam třeba na Manu Katche, což byl bubeník od Stinga, a na mnoha dalších. A dneska samozřejmě pořád navštěvuju koncerty, když mám čas. Když sem přijede nějaký muzikant, kterého poslouchám, nebo moje oblíbená kapela, jdu na koncert, pokud to jde. Koncert je pro mě vždycky inspirace pro to, co dělám, a vždycky mě to nabije novou energií a vizí do mého dalšího hraní.
O muzikantech se často mluví jako o těch největších pařmenech. Kolik toho vypiješ za večer?
Za večer vypiju hodně vody. (smích) Když mám koncert, piju vodu. Nikdy jsem moc velký pařmen nebyl, protože vím, že pokud chci něčeho dosáhnout s tím, co dělám, není moc prostoru pro nějaké večírky a párty. Takže jsem v tomhle dost zásadový. Když jsem na turné nebo na koncertním výjezdu, fakt se soustředím na hraní, abych byl každý večer v co nejlepší formě a připravený na svůj výkon. Tím neříkám, že jsem abstinent, po koncertě si samozřejmě dám rád pivko nebo dvě, ale nějakým panákům nebo pařbám se až na nějakých pár výjimek vyhýbám.
Měl jsi nebo máš nějaký svůj bubenický vzor? Kdo tě ovlivnil nejvíc?
Samozřejmě jsem měl bubenické vzory a stále mám. Poslouchám spoustu bubeníků, dneska je nekutečně moc skvělých muzikantů. Když to vezmu popořadě – nejdřív, v nějakých jedenácti, dvanácti letech jsem obdivoval bubeníky jako Lars Ulrich z Metalliky, Dave Lombardo ze Slayer, Igor Cavalera ze Sepultury, nebo Gene Hoglan z kapely Death. Tyhle hráče jsem měl hrozně rád. Poslouchal jsem právě kapely jako Metallica, Megadeth, Sepultura, Slayer, Testament a mnoho dalších. Potom, když jsem přišel v těch mých patnácti letech na konzervatoř, trošku jsem se vychýlil ke stylu, jako je fusion a jazz. To jsem obdivoval bubeníky jako Dave Weckl, Vinnie Colaiuta, Denis Chambers, Omar Hakim – taková ta špička v jazzovém a fusion bubnování. No a dneska poslouchám zas další bubeníky. V každém stylu je někdo, kdo se mi líbí. Kdybych měl říct nějaká jména – v tom rockovém a metalovém bubnování se mi dneska líbí třeba Ray Luzier z kapely Korn, Roy Mayorga ze Stone Sour, Matt Halpern z Periphery, ale stále poslouchám i všechny ty, co jsem jmenoval. Plus je tady dneska spousta takových těch bubenických střelců, jako je Chris Coleman, Tony Royster nebo Ronald Bruner jr.
Přejímáš patterny svých kolegů bubeníků, nebo se snažíš být vždy originální?
Čas od času si stáhnu třeba na YouTube nějaké zajímavé rytmy nebo breaky mých oblíbených bubeníků a naučím se je. Je to další stadium mého cvičení. Nedělám to často, spíš pracuju na svých věcech, které se snažím neustále rozvíjet, ale i tohle je pro mě důležité – učit se nějaké jiné věci. Ale když už se něco takového naučím, upravím si to na konci do svého stylu, nebo se tomu snažím dát svůj určitý rukopis.
Je nějaká meta, které bys chtěl dosáhnout?
Těch met a cílů mám pořád spousty, bez toho by to nešlo. A právě tyhle cíle, které mám, mě neustále nutí být každej den hodiny ve zkušebně a pracovat na sobě. Sny jsou pro mě důležité a snažím se dělat maximum pro to, abych si je aspoň částečně splnil.
S kým by sis rád v životě zajamoval?
Ve světě je určitě mnoho muzikantů, se kterými bych si určitě jednou rád zahrál. Mám to štěstí, že jsem si zahrál se spoustou skvělých muzikantů tady v Čechách. Léta hraju s Michalem Pavlíčkem, což je úžasnej muzikant a skvělej člověk. Hraju v Supergroup s Romanem Dragounem, s Vladimírem Gumou Kulhánkem, s Kamilem Střihavkou a Honzou Hrubým. Takže co jméno, to obrovská legenda, a je pro mě ctí takhle mezi nimi být. A ze světových muzikantů bych samozřejmě mohl jmenovat spoustu a spoustu jmen a kapel, ale kdybych měl jmenovat jednu…ok, dvě: Metallica a Guns’n’Roses. S nima bych hrál i nastálo. (smích)
Lákal tě někdy nějaký melodický nástroj?
Když jsem byl malý, začínal jsem hrát na klavír, než jsem přešel na bubny. Ale v současné době není na jiné nástroje než na bubny čas, protože těm dávám fakt maximum. Ale určitě na to myslím, v budoucnu bych si chtěl třeba začít brnkat na kytaru nebo znovu začít hrát na ten klavír, a začít i něco skládat pro ty moje projekty. A zpívat za bubnama, to je můj velkej plán. To ale vážně. (smích)
Jaký je tvůj recept na vyvážení muziky a soukromého života?
No, to je těžká otázka, protože s tímhle v podstatě bojuju celý život. Vše tohle, o čem se tady bavíme, je i obrovsky psychicky náročné. Bubnům jsem vždycky dával a dávám maximum, odmalička jsem trávil celé dny ve zkušebně. A když jsem nebyl ve zkušebně, zase jsem řešil něco okolo bubnů, okolo hudby. Ale v posledních letech už zároveň taky chci mít fajn život nejen za bicími, mít taky doma dobré zázemí. Takže teď se snažím o to, aby i tohle bylo co nejlepší. Zároveň to ale samozřejmě záleží na tom, koho máte vedle sebe, protože to ten dotyčný musí chápat, musí vědět, co děláte, a podporovat vás v tom. A já musím zaklepat, že moje žena to všechno ví, chápe to a od začátku si je vědoma, že všechny víkendy v roce jsem pryč a v týdnu jsem ve zkušebně nebo na dalších koncertech. (smích) Ale zároveň se jí to snažím vracet a všechen volný čas trávím s ní, a věřím, že to bude fungovat i v naší rodině v budoucnu.
Miloši, díky za rozhovor a přejeme hodně zdaru do dalších koncertů turné i pro nadcházející turné s Dymytry!
Ptal se i fotil: Honza Švanda