O kávě i o muzice jsme „na dálku“ pokecali s Pavlem Gráfem, spolumajitelem otrokovické pražírny Fiery Bean. Právě tato pražírna připravuje naši Rocksound kávu. Protože na festivalech a koncertech i přes nadvládu konzumace piva často bodne i pořádné kafe. A Fiery Bean mají k těmto akcí blízko.
Zdar Pavle, když je naše káva na světě, zkus si vzpomenout, jak ta cesta káva-muzika vůbec začala?
Ahoj Honzo. Začali jsme pražit v dubnu 2015. První „venkovní“ příležitost jsme dostali od kamaráda Jirky, který u nás organizuje triatlon Moraviaman na „ironmanských“ distancích. Ten nás do toho hodil po hlavě. A protože mě celý život moc baví muzika (jako fanouška – jinak jsem hudebně hluchý jak poleno), napadlo mě zkusit nabídnout vlastní značku nějaké oblíbené kapele. A nakonec z toho vzniklo kafe pro kapelu Škwor (podrobněji na webu Identity Coffee v sekci Jak to začalo). Dodnes nechápu to odvážné rozhodnutí svěřit to malé, neznámé pražírně. V roce 2016 první kafe na koncertě kapely, první festivaly, další sportovní akce. I my dva jsme se tuším poprvé potkali na Škworech v brněnském Semilassu.
Je asi velký rozdíl dělat kafe v kavárně a na akci, že?
My vlastní kavárnu ani nemáme, jenom mini posezení v pražírně. Ale ano, je to jiná disciplína. Hůř se řeší problémy.
Jaké třeba?
Hlavně elektrika. Pokud jsme v „plné zbroji“, máme spotřebu 15-17 kW. Potom dostupnost vody, udržování dostatku ledu v horkých dnech, dozásobení…
Kam se letos chystáte?
Naplánováno je, ale události posledních týdnů mohou plány razantně změnit. Nejblíže je Zahájení turistické sezóny Pasohlávky. Zatím doufáme tradičně v Brutal Assault, Masters of Rock Vizovice (vně areálu), Dřevorockfest v Dřevohosticích, Motosraz ve Voděradech. Ve hře je Jamrock, prvně jsme se zkusili přihlásit na Sázavafest. Něco ještě závisí na časových možnostech členů týmu kvůli překrytí se sportovními a dalšími akcemi. Uvidíme. No a věřím, že se uvidíme i příští rok na většině koncertů k plánované nové desce Škworu.
Jaké byly nej hudebně-kávové zážitky?
Kiss v Brně 2017. Sice jsme se nezastavili, ale atmosféru jsme i tak nasáli. A taky máme pěknou historku na památku, kdy jsme tam jeli se vší skromností, i co se zásob kávy týká. No a cca v sedm večer jsem musel do supermarketu jet dokoupit klasickou italskou kávu. Kávový bůh je mi svědkem, že jsem koupil tu nejdražší, co tam měli.
A určitě také možnost jet po velkých halách se Škworem. Vidět to i z druhé strany. Přípravy týmu, stavba stage, aparatura, přípravné práce ochranky, zvukovky, merch, gastro… Platí to samozřejmě pro všechny kapely. Chci tím říct, že dosáhnout toho, aby fanoušci byli nakonec spokojení, není tak jednoduché. Těch možností, kde se to může podělat, je opravdu dost…
Kolik toho zvládnete obsloužit?
Pokud jsme s kávou jediní a návštěvníci jsou „hodně kávoví“, tak festivaly s 8-10 000 návštěvníky (myšleno celkovou návštěvnost) je asi náš momentální strop, aby lidi čekali max. 3-5 minut. Normálně by se v průběžném provozu dalo zvládnout víc, ale na festivalu to jde „ve vlnách“. Dohraje kapela – a nával…
Co se na fesťáku nejvíc prodává za kafe?
Záleží i na počasí, ale vede lungo a lungo s mlékem. Děvčata jdou víc do cappuccina a latté. Když je horko, tak ledové kávy. A když je chladnější večer, osvědčilo se kafe s chilli.
Viděl jsem, že jste dělali i kávu v zákulisí pro kapely…
Ano. Prvně jsme díky agentuře Metal Feast Agency dělali vloni kafe v backstage na jednom koncertě Six Feet Under a supportujících kapel. A nedávno pro Destruction v Uherském Hradišti.
Jaké to bylo? Jsou to dost tvrdé kapely…
Proti vizáži pravý opak. Absolutně v pohodě, všichni zdvořilí. Někteří odpůrci takové muziky by asi byli hodně překvapení. Ale je to naše obecná zkušenost. Čím tvrdší muzika, tím větší pohoda. Brutal Assault je toho příkladem.
Zpátky ke kávě. Nově děláte kávu i pro magazín Spark. Jak taková spolupráce začíná nebo probíhá?
Nejlepší pro nás je, když se už trochu ví, co od nás čekat hlavně chuťově. Snažíme se pražit spíše tak, aby kávy nebyly ovocné-„kyselkavé“ (pár výjimek máme). Tedy od nekyselých až k hořkým. I tak je trochu problém, že každý má ty chutě položené jinde. Zkusíme společně nějak vymyslet poměr káv Arabica vs. Robusta (nebo směsi jenom jedné z nich). Potom se udělají vzorky a zkouší se. Také se řeší název, balení, logo, etikety apod. Může to být dlouhodobější spolupráce, nebo jednorázová (káva pro kavárnu pod jejich značkou, jednorázová várka pro firmu-kapelu na Vánoce pro klienty apod.) Jsme menší pražírna, takže se snažíme vyjít vstříc firmám, kavárnám, lidem kolem hudby i sportu… Nabídku a reference lze vidět na stránkách Fiery Bean nebo QK Crew.
Doufám, že se uvidíme co nejčastěji!
Moc děkuju a přeju Rocksoundu, ať to fotí a píše o106!
Ptal se: Honza Švanda
You must be logged in to post a comment.