Polská chodící kontroverze Behemoth vypouští další videoklip. Již z názvu Sabbath Mater je jasné, že se klip nevyhýbá narážkám na náboženství, video se nebojí ani drsnějšího zpracování. Ani jedno však není Behemoth cizí.
Proti náboženství
Klip začíná symbolem trojitého obráceného kříže, který je pro Behemoth charakteristický od vydání jejich nového alba I Loved You At Your Darkest. Následně první údery bubeníka Inferna do bicích ukážou celé toto uskupení uprostřed horské oblasti. Frontman Nergal poté vyzdvihne křesťanský kříž posetý hřebíky, který okamžitě obrátí o 180 stupňů a spustí svým nezaměnitelným growlingem zpověď o jakési mýtické osobě, ze které pochází kořen všech hříchů. Následně se nám naskytne pohled na lidskou bytost, která má po obvodu celé hlavy zatlučené hřebíky a v podpaží si nese kříž. Opět je to jasný vzkaz ohrazující se vůči náboženství, kterým Behemoth rádi opovrhují a za což se jim v minulosti dostalo už mnoho kritiky. Tu oni ovšem neberou nijak vážně.
Kritické myšlení kapely vůči lidské společnosti
Krátce poté vidíme ženu se stříbrnou „trnovou korunou“ kolem hlavy a stříbrnými šaty, stojící na pokraji hromady zakrvácených lidských těl, jejichž osud je nastíněn na konci klipu. To už se dostáváme k prvnímu refrénu, ve kterém dochází k domáhání se příchodu kohosi, za zvuku dunění démonických bubnů, řvoucích blesků a oslepujícího světla, aby byl povýšen nade vše a následně se jím opovrhovalo. Tento text může souviset s kritickým myšlením kapely vůči lidské společnosti a nejspíše poukazuje na to, že člověk může celý život dřít, být se všemi zadobře, ale nakonec se na něj zapomene a zmizí z paměti všech, jako by ani nebyl.
Blahoslaví ničitele
Zmíněná žena začne následně zvracet tmavou krev, načež se spustí druhá sloka, pojednávající o synu Aurory, bolestném jedu a poddajném sexu. Jak je známo, křesťané se z milostných poměrů často vyzpovídají, což může značit další narážku na současnou společnost. Za započetí druhého refrénu je krev z misky následně podána mrtvým a zakrváceným lidem přibitým na kříži, a ti se následně začnou hýbat. Nergal následně vrátí kříž zpátky do původní polohy, a v tu chvíli vstupuje do dění třetí osoba, mající na hlavě korunu s křesťanským křížem, která začne čarovat nad hromadou těl, kde původně stála žena. Ta následně pozvedává kříž a k vrcholku hory, na které se tyčí kříž s přibitými lidskými těly, stoupá postava v černé kápi, nesoucí černý prapor, přičemž začíná hrát Nergal sólo. Za bubeníkem Infernem přitom stoupá vzhůru sloupec hustého černého dýmu. Zatímco černý prapor vlaje, ke kříži jsou přibité další části lidských těl. V závěrečné části písně Nergal blahoslaví jakéhosi ničitele. Těla na kříži opět nehybně visí, zatímco postava se začátku klipu, ověnčená kolem hlavy přitlučenými hřebíky, pozvolna od kříže odstupuje.
Rituály, brutalita, krev, hanění biblických postav
Každý znalý ví, že klipy Behemoth jsou velmi kontroverzní a takové jevy jako rituály, brutalita, krev, hanění náboženských zvyklostí a biblických postav, vzývání démonů nebo i vysmívání se různým božstvům jsou zde už tak nějak samozřejmostí. Behemoth se po celém světě těší velké oblibě, jakožto i časté kritice, pocházející mnohdy i z jejich rodné země. Frontman Adam „Nergal“ Darski byl například souzen za to, že v Polsku na koncertě roztrhal Bibli a nazval ji knihou lží. Sám si také prošel leukémií, boj s ní naštěstí pro něho dopadl dobře, i přes ztrátu většiny vlasů. Nergal od té doby na koncertě nosí kápi. Zatím poslední koncerty Behemoth, které pořádala agentura Obscure u nás (v lednu v pražském Fóru Karlín a minulý rok na festivalu Brutal Assault) ukázaly, že i u nás je široká základna fanoušků, a podle slov kapely se k nám zase brzy vrátí.
Text: Mates Šimek, foto: Honza Švanda