Letošní podzim a zima jsou u nás opravdu napěchované koncerty světových kapel, a to na všech frontách – ve velkých či menších koncertních halách i v klubech při poněkud v komornější atmosféře. Příjemné prostředí Paláce Akropolis uvítá 26. listopadu holandskou symphonic metalovou kapelu Delain, které vévodí pohledná Charlotte Vessels, a sekundovat jí bude ruská folk metalová Arkona v čele s nespoutanou Marií „Masha Scream“ Arkhipovou.
Delain se staví za ty, kdo jsou odlišní
Delain vznikli v roce 2002 v Nizozemsku, když klávesista Martijn Westerholt opustil symfonické Within Temptation. Tam byl jedním ze zakládajících členů a svoje ambice pro stvoření světové symfonické kapely si přenesl i dále. Společně s ním u zrodu tohoto uskupení stála i krásná zpěvačka Charlotte Wessels, která je autorkou textů převážné většiny písní. Ve svých textech se Delain zabývají láskou k životu, touhou a bolestí. To dokazuje například jeden z nejznámějších songů We Are the Others odkazující na Sophii Lancaster, dívku se zálibou v gotickém stylu, kvůli čemuž byla zmlácena a brzy poté svým zraněním podlehla. Útočníci jí ublížili jen kvůli tomu, že byla odlišná od jiných. Samotný text nás nabádá k tomu, ať se nebojíme být jiní a originální, a že nikdy nejsme sami, ať jsme jacíkoliv.
EP Hunter’s Moon a klip k Masters of Destiny
Delain mají prozatím na kontě pět alb, přičemž to nejnovější s názvem Moonbathers je staré tři roky. Ke konci minulého roku však vydali EP nesoucí název Hunter‘s Moon, a hned k prvnímu songu Masters of Destiny byl záhy vypuštěn i videoklip. Něco málo z tohoto počinu nám v listopadu jistě představí. Toto EP obsahuje čtyři nové skladby a dalších deset jsou záznamem z jednoho z jejich nedávných koncertů. Ovšem chybět by neměly jejich největší hity jako již zmíněná We Are the Others, dále Suckerpunch nebo Don‘t Let Go. Aktuálně též pracují na šestém studiovém albu, takže po skončení letošního turné se nejspíše vedle oslav Vánoc pustí do intenzivní práce ve studiu. Do nedávna zde působila na postu druhé kytary pohledná Merel Bechtold, která se však letošním vystoupením na belgickém festivalu Graspop Metal Meeting s kapelou v dobrém rozešla, aby se věnovala vlastní tvorbě.
U Delain je běžné, že si tu a tam vezmou s sebou na turné nějakého hosta. Například na předloňském Masters of Rock si s nimi několik songů zazpíval Marco Hietala (Nightwish). Co se studiové práce týče, song The Tragedy of the Commons si s nimi zazpívala Alissa White-Gluz (Arch Enemy). Na debutovém albu Lucidity z roku 2006 můžeme slyšet i Sharon del Adel (Within Temptation) v písni No Compliance.
A aby toho nebylo málo, Delain nás na koncert navnadili i novým klipem k písni Burning Bridges. Můžete si ho pustit už teď.
Arkona se vrací na místo činu
Arkona vznikla v Moskvě, shodou náhod též v roce 2002 jako Delain. Jediným původním členem je vzrůstem sice malá, ale velmi energická Maria Masha Scream Arkhipova, která kombinuje čistý vokál s drsným growlingem. Texty této ruské folk metalové party jsou převážně v ruském jazyce, Masha je též zvyklá oslovovat české publikum Brat‘ya moi.
Jejich současná diskografie čítá osm alb včetně loňského Khram. U nás se minulý rok představili hned dvakrát – nejprve jako poslední kapela jednoho z festivalových dnů na Masters of Rock, kdy ze začátku koncertu během relativně poklidných prvních pár minut Masha hrála na soustavu bubnů, a brzy poté na konci září rovněž v Paláci Akropolis, kde jim předskakovali čeští Forrest Jump. Arkona se tedy po roce vrací na stejné místo činu. A mimo songy z nové desky jistě nezůstanou stranou staré známé věci jako Goi Rode Goi, Yarilo nebo Stenka na Stenku, při které si kapela často vyžádá pořádný mosh pit.
Vstupenky ještě jsou – zakoupíte je u tradičních prodejců Ticketportal a Ticketmaster. Čeká nás příjemný večer se symfonickým a folkovým pojetím heavy metalu ve společnosti dvou kapel, v jejichž popředí stojí dámy. Palác Akropolis skýtá vyzdobený sál i příjemné posezení u baru. Je to vskutku krásné místo, což bude ještě více vylepšeno metalovou kumpanií, které se sem ke konci listopadu chystá.
Text: Mates Šimek, foto: Honza Švanda