Larse Ulricha formoval nejen metal: od tátova gramofonu až na pódium s Ianem Gillanem

Lars Ulrich, Metallica

Lars Ulrich se proslavil jako bubeník kapely Metallica, jako jeden ze slavné čtyřky, která svého času udávala směr metalovému žánru. Jeho život však provázela velmi pestrá muzika, a právě o to se podělil se svými fanoušky.

Jazz, šedesátkový rock i glam

V dětství ho obklopoval jazz, který poslouchal jeho umělecky založený otec Torben Ulrich. Byly to skladby od takových veličin jako John Coltrane, Miles Davis či Ornette Coleman. Mezi tím se ale na tátově gramofonu objevilo také něco z rocku – šedesátková klasika jako Jimi Hendrix, Rolling Stones nebo The Doors. Rádio hrálo glam rock, jak jinak v sedmdesátých letech.

Kluk, který vyrůstal v pokoji polepeném plakáty Deep Purple

Nejblíž srdci mladého Larse však byli Deep Purple. Jejich koncert byl pro něj první v životě – bylo mu devět let. Jejich kytarista Ritchie Blackmore se stal jeho kytarovým hrdinou. „Když zavřu oči, pořád ho vidím před sebou, jak si bere černobílého Stratocastera a hraje na něj nohou nebo do něj řeže proti zesilovačům,“ vyznal se. „To na mě udělalo dojem. Podle mě to je nejlepší kytarista své generace.“

Ohledně Deep Purple se mu po letech podařil husarský kousek. „Hodně hustý zážitek byl, když měl Ian Gillan asi před patnácti lety koncert v San Franciscu a já jsem skončil na pódiu s ním a hráli jsme Smoke On The Water. To byla hodně velká šlupka pro kluka, který vyrůstal v pokoji polepeném plakáty Deep Purple.“

Nejtěžší je napsat jednoduchou písničku

Dospělého Larse bavily koncerty Motörhead, AC/DC, Rage Against The Machine či Thin Lizzy. Zaujala ho také muzika Diamond Head či Mercyful Fate. Cení si tvorby Oasis – obdivuje autorské schopnosti Noela Gallaghera: „Nejtěžší – věřte mi, my to máme z první ruky – je napsat jednoduchou písničku. A čím je kratší a jednodušší, tím těžší to je. Ty skvělé skladby od Oasis – Wonderwall, Live Forever, Supersonic – když posloucháte Noela, jak je hraje sám, jen s kytarou a zpěvem, to je neuvěřitelné, kam se ty skladby posunou, když je podává takhle obnažené a křehké.“

Objevil pro nás tvorbu ženy Paula Simona

Dojímají ho také skladby dua Simon & Garfunkel jako The Sound Of Silence či Scarborough Fair. Také manželka Paula Simona, písničkářka Edie Brickell, má na své první desce Shooting Rubberbands At The Stars píseň Air Of December, při které Lars má, jak sám říká, trochu slzy v očích.

S využitím zdrojů z loudersound.com.

Text: Sylva Kaplanová, foto: Jaromír Zajda Zajíček

Author