Heilung, Brutal Assault 2019

Historickou pevnost překvapil experimentální folk metal Heilung

Festival Brutal Assault v Pevnosti Josefov u Jaroměře je známý tím, že hostí především tvrdší metalové subžánry. Zároveň má ale v rukávu nejedno překvapení. Takový byl i pátek, třetí festivalový den, který zahrnul kromě thrash, dead a black metalu i něžnost v osobě Anneke van Giersbergen v čele projektu Vuur či folkmetalové zjevení Heilung s velmi netradičním nástrojovým obsazením.

Těžký kov

Páteční den, a tedy druhou polovinu festivalu (pokud nebereme v potaz warm-up), zahájili dánští death metalisté Taphos. Na začátek tedy pěkně zostra. Poté naopak přišlo lehké zklidnění v podobě progressive metalových Unprocessed od našich německých sousedů. Úplně jiné tempo nasadili divocí Dr. Living Dead, kteří na pódiu pobíhali ve svých maskách se zelenou lebkou, a před pódiem se začínalo schylovat k pořádnému moshpitu, ač bylo ještě před polednem. Ze Slovenska dorazili nám dobře známí ČAD. Frontman nešetřil vtipnými průpovídkami a nebylo od věci si tématicky zařvat „Těžký kov!“ nebo „V krku krv!“. Technický brutal death metal až ze Španělska přivezli Wormed, a atmosféra se opět lehce uklidnila při setu amerických progresivních mágů The Contortionist. Je velmi dobře promyšlené, že čas od času se line-up prodlouží nějakou tou pomalejší věcí. Přiznejme si – ať má kdokoli z nás rád mosh jakkoli hodně, nejde to vydržet celý den, takže tohle zpestření žánru jistě mnozí z nás ocení.

Vuur: jemná Anneke uprostřed řvoucí pevnosti

Potom nás však opět čekala dvojice pořádných masakrů. Žánroví kolegové výše zmíněných Wormed, tedy francouzští Gorod, nasadili laťku podobně vysoko a byli jsme svědky živelné, energické a komplexní metalové vlny. Následně se na vedlejší pódium přihnala maďarská groove metalová mašina Ektomorf, která minulý rok završila první čtvrtstoletí své existence. Jejich tvorba bývá čas od času přirovnávána ke starší Sepultuře nebo i k Soulfly. Minulý rok vydali čtrnácté album s prostým názvem Fury, a hned první song, tedy The Prophet of Doom, z této desky pocházel. Po této extrémní dvojici přišel čas opět na něco trochu jemnějšího – a tentokrát i na pohled. Jägermeister Stage a davy před ní si na krátkou dobu opanovala krásná zpěvačka Anneke van Giersbergen, která momentálně jede turné se svým projektem Vuur. Měli jsme tu čest s příjemným progressive metalem v podání této holandské pětice. Ale pak už byl čas na pořádný masakr! Belgický death metalový tank s názvem Aborted je již téměř 25 ověřenou známkou instrumentální kvality podchycené brutálně hlubokým growlem frontmana Svena de Caluwé. Do svých příznivců silou narvali i několik nových songů z loňského alba Terrorvision.

Destruction „ničili“ naštěstí jen na pódiu

Další dobře známou veličinou byla německá thrash metalová legenda Destruction, kde od úplných začátků (1982) působí dvojice Marcel „Schmier“ Schirmer (s 10 letou pauzou) a Mike Sifringer. Letos si k sobě navíc po dlouhých letech vzali druhého kytaristu, mladého Damira Eskice. Zvuk těchto veteránu byl tedy opět o něco říznější a mohutnější. Navíc jedou turné k novému albu „Born to Perish“ ale samozřejmě neopomněli i některé klasiky. Aby amerických kapel nebylo málo, z této (nejen) metalu zaslíbené země jsme tu dále měli deathovou stálici Immolation s více než třicetiletou historií. Tahle kapela patří k opravdovým legendám svého žánru a při zaměření se na jejich velmi komplexní kytarovou a basovou souhru můžou jednomu vypadnout oči z důlků. A aby přítomní pošetřili ještě nějakou tu energii na večer, přišla na řadu britská progresivní Anathema, kterou od úplných začátků vedou bratři Daniel a Vincent Cavanaghové. Do setlistu zařadili i několik songů z prozatím poslední desky „The Optimist“ z roku 2017.

Na Agnostic Front se surfovalo, Heilung působí jako z jiné doby

Tito potom dali prostor legendě newyorského hardcoru – Agnostic Front. Tahle kapela s téměř čtyřicetiletou historií je zárukou energické a drsné show, kdy mezi velmi rychlými bicími a pořádně narvanými kytarami rezonuje naštvaný řev frontmana Rogera Mireta, což se zde na 200 % potvrdilo. Početná ochranka musela krotit nekonečné množství surfařů, kteří si to po přihlížejících jezdili až k pódiu. Téměř hodinový setlist nabídl široký průřez jejich diskografií, včetně aktuálního alba The American Dream Died. A jak už jsme zvyklí, nakonec si stříhli kultovní song Blitzkrieg Bop od The Ramones. Po nich se na Jägermeister stage představili jedineční Heilung, což je mezinárodní uskupení hudebníků hrajících na nejrůznější neobvyklé nástroje. Krásná dredatá dívka třímající v rukou chrastící kosti, šaman hrající palicemi na obří bubny potažené kůží, seskupení kopiníků zdvíhajících zbraně do rytmu, středověcí bojovníci povzbuzující údery meči do vyzdobených štítů, zahalený muž hrající na kovové obruče, několik archeologických artefaktů, mikrofony vyzdobené parožím, ohledně zpěvu kombinace hrdelního hlasu s šeptajícími vokály… a to není zdaleka všechno, co toto experimentální folk metalové uskupení dělá výjimečným.

Electric Wizard: jako „Sabbati“ zamlada?

A přišel jeden z vrcholů festivalu – norský black metalový hegemon Emperor, v čele s kytarovým virtuózem Insahnem, kteří silně ovlivnili směr, kterým se norský black metal ubíral. Již třikrát byla činnost kapely přerušena, aby se později zase dali dohromady. Svůj set postavili na legendárních albech „Anthems to the Welkin at Dusk“ a „In the Nightside Eclipse“. Na druhém pódiu byli následně připravení britští Electric Wizard. Pamatujete na, začátky Black Sabbath, začátky téměř až doomové? Pak jste tady byli správně, protože tihle pánové jako vždy připravili pořádnou dávku psychedelie, ponurosti a šílenosti ve společnosti velmi hutného zvuku, jakým se se svou družinou při svých začátcích prezentoval i Ozzy.

Primordial: irské vlivy si našly cestu i na Brutal Assault

Předposlední kapelou hlavních pódií byli irští celtic black metaloví Primordial, kteří už mají za sebou více jak tři dekády, a tentokrát nám částečně představili mimo jiné i svůj devátý počin nesoucí název „Exile Amongst the Ruins“. A opravdová lahůdka čekala na ty, kteří vytrvali až do první hodiny ranní. Švýcarští Hellhammer, považovaní za praotce black metalu, už dle slov frontmana Toma G. Warriora měli být navždy jen pouhou vzpomínkou. Očividně mu to ale nedalo, protože na Brutal Assault přijel se svým projektem Hellhammer – Triumph of Death, aby se svým uskupením přehrál demo „Triumph of Death“, které pamatuje black metal ještě v zárodku. Nutno dodat, že spoustu pozornosti upoutávala i pohledná baskytaristka. Na Obscure Stage v tento den byli k vidění například blackened/heavy metaloví Slaegt, kanadský hardcorový masakr Get the Shot, při jejichž vystoupení se celý stan otřásal v základech, progresivní metalcoroví Američané After the Burial nebo čínský atmosférický black metal v podání Zuriaake. Octagon Stage si podmanili litevští Au-Dessus s příjemným post black metalem či black metaloví Nordjevel z Norska, v jejichž řadách je několik velkých jmen, jako třeba šíleně rychlý bubeník Nils „Dominator“ Fjellström. V dubnu předskakovali před Belphegor a Suffocation na brněnské Melodce.

Text a foto: Mates Šimek

Napsat komentář