Iron Maiden dokázali vyprodanému Edenu, že nestárnou

Iron Maiden, Bruce Dickinson/foto: Honza Švanda

Na den přesně po čtyřech letech a pouze o pár kilometrů dále zahráli před vyprodaným Sinobo Stadium legendární Iron Maiden. S sebou měli taktéž dvě hvězdné předkapely.

Obavy z deště smetli ze stolu Lord of the Lost

Krátce před otevřením vchodů se vzhledem k nepřízni počasí mnozí fanoušci obávali, aby se neopakoval scénář z roku 2013, to se však naštěstí nenaplnilo. Tribuny a plocha pražského Sinobo Stadium se pozvolna zaplňovaly, zatímco se na pódiu připravovala první předkapela, německé komando Lord of the Lost. Prostřednictvím směsice dark rocku a gothic metalu říznutého těžkým a úderným industriálním metalem velice rychle rozhýbali část fanoušků. Často k tomu stačila chytlavá hudební pasáž podpořená hecováním frontmana Chrise Harmse, svou multiinstrumentalitou udivoval jeho kolega Gerrit Heinemann. S výběrem tohoto úvodního aktéra byla podstatná část fanoušků nadmíru spokojena.

Rozdivočelí Airbourne dostali fanoušky pořádně do varu

Pořádná divočina se čekala od australských hardrockerů Airbourne, kteří jdou hrdě ve stopách svých o generaci starších krajanů AC/DC. Létali po pódiu jako zběsilí, frontman Joel O’Keefee si mimo jiné užil „procházku“ na ramenou jednoho z příslušníků ochranky na férovku přímo mezi fanoušky, k tomuto činu poté nabádal i je samotné. Došlo i na tradiční metání piv z pódia, díky čemuž neměli fanoušci zejména v předních řadách nouzi o pivní sprchu, nebo roztáčení motoru před nejznámější skladbou Airbourne, tedy Live It Up. Před závěrečným songem Runnin‘ Wild poděkoval Joel celému stadiónu za podporu a zároveň vyjádřil svůj obdiv k Iron Maiden, na kterých podle jeho slov celá kapela a řada z nás fanoušků vyrůstala, v čemž mu snad všichni přítomní museli dát za pravdu.

Věk u Iron Maiden, zdá se, nehraje roli

Krátce po osmé hodině se rozezněly první tóny skladby Doctor Doctor od U.F.O., které Iron Maiden uvádí mezi svými vzory. Už tyto způsobily mohutný aplaus, který následně gradoval, zatímco se v zadní části pódia zvedaly rekvizity v podobě budov jako vystřižených z japonské vesnice. Jeden po druhém se všech šest aktérů zformovalo na pódiu a na každém z nich bylo vidět, že je hraní stále velmi baví. Bruce Dickinson se téměř nezastavil, svůj vokál tahal vzhledem ke svému věku až do neuvěřitelných výšek, precizními kytarovými sóly bavili fanoušky Adrian, Dave i Janick, poslední jmenovaný neopomněl potrhlé kousky s kytarou. S naprostou precizností při hraní a neustálým hecováním fanoušků létal po pódiu kapelník Steve Harris, čerstvě sedmdesátiletý Nicko McBrain za bicími stále sršel energií a ani jemu nebylo co vytknout.

Novému albu Senjutsu patřil začátek koncertu

Úvodní trojice skladeb pocházela z nové desky Senjutsu. Jednalo se konkrétně o písně Senjutsu, Stratego a Writing On the Wall, v pozadí se průběžně měnily plachty s motivy prozrazujícími téma následujících skladeb. Během tohoto úvodu se též po pódiu procházel obrovský maskot Eddie v podobě samuraje. Následovala podstatně starší a hudebně velmi pestrá klasika Revelations. Poté Bruce oznámil, že v komunitě fanoušků Iron Maiden nezáleží na původu, národnosti, názorech, náboženském přesvědčení ani na ničem podobném a že všichni jsme pokrevní bratři, Blood Brothers – což při stejnojmenné skladbě byla odpověď stadiónu na Bruceovo zvolání „What Are We?“ Éru bývalého frontmana Blaze Baileyho připomněla téměř jedenáctiminutová skladba Sign of the Cross, při které Bruce třímal velký svítící kříž a poprvé o sobě daly vědět mohutné plamenomety. On sám pak vrhal oheň z jejich ručních verzí při klasice Flight of Icarus, při které se vzadu skvěla obří podobizna okřídleného Ikara.

Nejprve byla na řadě nová tvorba, poté řada nesmrtelných skladeb

Celý stadion pak rozezpívaly první tóny Fear of the Dark, během které se Bruce procházel se zeleně svítící lucernou, a mnohé fanoušky pak kapela rozeskákala při refrénu. A protože patrně nejúspěšnější deska „Železné panny“ The Number of the Beast má letos čtyřicáté výročí vzniku, nemohla z ní chybět další velmi známá píseň Hallowed Be Thy Name symbolizující trestance čekajícího na popravu, a taktéž ani titulní skladba, začínající jak jinak než monologem zakončeným vyřknutím čísla bestie. Zadní část pódia přitom téměř zahltily plameny. Obří hlava maskota Eddieho shlížela na fanoušky při skladbě se stejným názvem jako kapela samotná, a následovala první pauza. S Eddiem v podobě britského vojáka poté Bruce svedl šermířský souboj při zřejmě největší hitovce The Trooper, během které kromě vlajky své rodné země pozvedl i vlajku naši. A protože se ty dobré časy, především týdny plné koncertů, konečně vrátily, mohli si fanoušci spokojeně zakřičet „Freedom!“, tedy „Svobodu!“, jak zněl refrén songu The Clansman, opět z éry Blaze Bayleyho.

Skladba Aces High tentokrát koncert uzavřela

Iron Maiden měli dlouhá léta ve zvyku zakončovat své koncerty skladbou Run to the Hills, též z desky Number of the Beast. Ta zde však zaujímala předposlední pozici, po krátké pauze následoval výňatek z legendárního projevu Winstona Churchilla z doby druhé světové války, ze stropu se spustil obrovský britský letoun a závěr koncertu obstarala rychlá a řízná skladba Aces High. A to byla definitivní tečka za jedním z nejlepších koncertů, jaký u nás Iron Maiden kdy odehráli.

Text: Mates Šimek, foto: Honza Švanda

Author