Bratři Cavalerové přivedli zlínské publikum až ke „Kořenům“

Max a Iggor Cavalera

Dlouho byl vyprodaný zlínský koncert bratrské dvojice Maxe a Iggora Cavalerů. Ti právě jedou turné v režii dvou legendárních alb Beneath the Remains a Arise od Sepultury, kterou v roce 1984 společně založili.

Maxovi potomci jdou v jeho stopách

Většina návštěvníků načasovala svůj příchod krátce před otevřením sálu, které bylo naplánované na sedmou večer. Roli předkapely obstaralo americké trio Healing Magic, kde post baskytaristy a zpěváka zastává jeden z Maxových synů, Amadeus Cavalera. Fungují sice teprve druhým rokem, ale byla na nich vidět skvělá sehranost v duchu oldschoolového metalu nasáklého sludgem. A pokud byste na pár vteřin při jejich koncertu zavřeli oči, mysleli byste si, že na pódiu stojí nejspíše jeho otec – co se ostrého growlingu týče, oba zní téměř totožně. Během čtyřicetiminutového setu přehráli celé své první EP s názvem Restoration i několik novějších songů.

První část koncertu obstaralo album Beneath the Remains

Během příprav na set obou bratrů byl na pódium přinesen typický Maxův stojan na mikrofon opatřený nábojovým pásem a za ním se skvěla vlajka jeho milované Brazílie. Hned prvním songem byl ten titulní z alba Beneath the Remains – a ihned se v naplněném sále Masters of Rock Café rozjel intenzivní kotel přetrvávající po celý koncert. Často bylo nemožné vydržet pár vteřin na jednom místě. Následovaly Inner Self, Stronger Than Hate, Mass Hypnosis, Slaves of Pain a Primitive Future. První část koncertu tedy byla v režii alba Beneath the Remains, díky kterému se Sepultura držela na vrcholu i během devadesátých let, které z větší části opravdu nebyly pro metalovou muziku zrovna pozitivní.

Arise! Pět songů a stačí a dáme si Motörhead

Plynule se přešlo k albu Arise, a hned jeho titulní song tuto část odpálil. Během tohoto si všichni při refrénu několikrát zařvali ono pověstné: „I see the world old! I see the world dead!“. Následovala ho další známá pecka Dead Embryonic Cells a v závěsu za ním Desperate Cry, dále Altered State, při které si Max zazpíval i část songu War Pigs od Black Sabbath. Posledním songem z Arise byl Infected Voice.Max se poté zbavil trsátka, čímž zůstala povinnost kytarových riffů na jeho spoluhráči, a celá kapela spustila coververzi songu Orgasmatron od Motörhead. Na ten navazoval cover Ace of Spades, který Max pravidelně hrává se všemi svými kapelami od té doby, kdy umřel Lemmy Kilmister.

Největší pecky bratrské éry v Sepultuře přišly v samotném závěru

Jsou některé songy, které nesmí chybět na žádném koncertu Sepultury, ať už máme na mysli éru za bratrů Cavalerových, anebo její současnou sestavu. A právě z těchto sáhli bratři do alba Chaos A.D. a přišel čas na Refuse/Resist – poté, co Max dopřál Iggorovi krátké bubenické sólo a vyžádal si od přítomných circle pit, ke kterému se fanoušci nedali dlouho pobízet.A na závěr to nemohlo být nic jiného než „Kořeny“, takže ROOTS! BLOODY ROOTS! Těžko byste mezi metalovými fandy našli někoho, kdo tuhle pecku nikdy neslyšel. Celé kapele se ale ještě z pódia nechtělo, a tak v rychlém sledu přehráli zkrácené verze Beneath the Remains, Arise a Dead Embryonic Cells o něco pomaleji, než tyto skladby znějí v originále.

Turné k dalšímu společnému dílu? Spíše koncerty dalších kapel těchto dvou legend

Před pár lety to bylo album Roots Bloody Roots, ke kterému Max s Iggorem jeli vzpomínkové turné. Tentokrát jsme měli možnost zčásti slyšet další dvě již zmíněná legendární alba Sepultury, a tohle se nejspíš už nikdy nebude opakovat. Když se podíváme do diskografie, zůstává ještě z jejich éry Chaos A.D. (1993) a též první dvě desky Morbid Visions (1986) či Schizoprenia (1987). Možná se k nám Max s Iggorem za pár let vrátí v rámci vzpomínky na tyto fošny. Daleko pravděpodobnější však jsou koncerty jejich společné kapely Cavalera Conspiracy nebo Maxových Soulfly, kteří jsou už teď na soupisce příštího plzeňského Metalfestu.

Text: Mates Šimek, foto: Lukáš Urbaník