Po roce uspořádala opět Niakara ve Futuru koncertní večer, který letos spojila se křtem EP Anunnaki. Koncert přinesl první živé provedení nových písní z něj. Dočkali jsme se také několika zajímavých hudebních spojení včetně společného vystoupení dvou bývalých členů Arakainu Zdeňka Kuba a Petra Koláře.
Fanoušci z různých koutů republiky a žádaný maxisingl
Jacker’s jeli Na plný plyn
Niakara: nový song Anunnaki přinesl historii i tajemno
První tóny koncertu Niakary předznamenaly, o co tady dnes hudebně půjde především: kapela uvádí na pódium nové skladby z maxisinglu. Chvíli jsme nasávali to tajemno v úvodu písně, pak zabraly kytary, basa i bicí a novinka Anunnaki se rozjela do své metalové podoby, aby v ní zpěvák Mayo Petranin mohl povyprávět příběh o dávných božstvech z vesmíru. Stejnojmenný klip se také již šíří po sociálních sítích. Nový „otvírák“ koncertu se tedy nadmíru vydařil, a po něm následoval ten dosavadní obvyklý, tedy Skrytá kamera. Pokračovalo se klasikami Jesus Business a Šér Chán, ke kterým měl Mayo vtipné průpovídky ve své rodné slovenštině.
Nebývalá koncentrace známých jmen
V publiku to zašumělo, když se na pódiu objevili první hosté: kytarista Marek „Ashok“ Šmerda a pár dní před koncertem jako překvapení avizovaný Petr Kolář. Jeho přítomnost nemohla znamenat nic jiného než skladbu Prázdnej kout. V tu chvíli byla tedy najednou na pódiu nebývalá koncentrace známých jmen české (a dokonce mezinárodní) hudební scény. Během této písně ožívala historie v podobě „kolářovské“ éry Arakainu, což ještě umocnilo objetí s bývalým spoluhráčem, basákem a zakladatelem Niakary Zdeňkem Kubem na konci skladby. Podobně jako před rokem s Alešem Brichtou, i letos stáli spolu na pódiu po mnoha letech dva bývalí členové Arakainu, baskytarista a zpěvák, kteří tenkrát společně vytvořili nemálo dobrého. Petr Kolář se po pódiu proháněl s obrovskou energií, bylo vidět, že ho to baví a že si tuhle starou pecku po letech opět velmi rád zazpíval. V průběhu písně pak na chvíli ustoupil stranou, aby uvolnil pomyslné místo na výsluní Ashokovi. Ten při sóle nabídl své kytarové umění světové třídy, které tak dovedně využívá ve věhlasných Cradle of Filth. Dlužno také dodat, že si v této písni zase po nějaké době zahrál s někdejším kolegou z kapely Root Pavlem Kubátem (bicí), a tak se jednalo hned o dvojité setkání bývalých spoluhráčů.
Křest EP Anunnaki: propojení dění na pódiu a v publiku
Pokračovalo se dvěma singly, které loni zahájily aktivní činnost Niakary: Zlatá generace a Kruhy v obilí. Poté už na pódium postupně přicházeli kmotři Bohouš „Bobo“ Němec, Petr Korál a Robert Kania: maxisingl Anunnaki čekal křest. Kmotři ve své řeči vyzdvihli mimo jiné přátelství s „náčelníkem“ Niakary Zdeňkem Kubem i společně prožité roky na cestách s muzikou, a pak už se mohlo přikročit k samotnému křtu. Šampaňské teklo proudem, k čemuž se přidali postupně všichni členové kapely shromáždění vepředu, cédéčko pak klasicky putovalo do publika. Jednu z lahví šampaňského předal Bobo Němec do publika též, a ta pak ještě hodnou chvíli kolovala mezi diváky… mezitím se začalo skandovat, unisono, až to vibrovalo… pokud se během tohoto večera podařily nějaké magické momenty, toto byl rozhodně jeden z nich.
Nová tvorba v popředí
Následně nastal čas pro další novou skladbu nazvanou Slídil, u které Mayo Petranin prozradil, že je to příspěvek kytaristy Petra Voháňky do společného repertoáru. Mayo dle svých slov věří, že se i další členové budou skladatelsky více realizovat (jinak výhradní autor Zdeněk Kub žertem nesouhlasně gestikuloval), že dokonce i bubeník Pavel Kubát se po vzoru Mika Portnoye z Dream Theater zajisté propůjčí k nějaké skladatelské činnosti. Dost bylo řečí, šlo se na věc. Píseň Slídil je rychlejší skladba s refrénem v podobě pořádné metalové jízdy. Jako kontrast pak zazněla delší, v určitých pasážích pomalejší Šeherezád II, ve které se kytarovým sólem blýskl Martin Pavlíček. Při této skladbě jsme také viděli obzvlášť hezké nové projekce.
Miloš „Dodo“ Doležal přinesl rockovou verzi Jen jednou, sám pak „Neviděl zlo“
A poté už kapela přivítala na pódiu dalšího hosta, kterým byl dnes již legendární kytarista a zpěvák Miloš „Dodo“ Doležal. Zde se nabízelo zavzpomínat na desku Salto Mortale, jejímž byl Dodo producentem, a tak si pánové společně dali skladbu Jen jednou. Bluesový základ nese závažný text Aleše Brichty, jak tomu v tomto žánru má být, a této závažnosti sluší i tvrdší podání: Dodo skladbu přednášel nekompromisně, jak on to umí, a podtrhl tím některé obrazy z textu, které před námi vyvstávaly. Píseň podpořili svou hrou hned tři kytaristé najednou (Voháňka, Pavlíček, Doležal), naléhavé opakované „Jen jednou!“ zaznívalo v podobě vokálů i od Zdeňka Kuba za druhým mikrofonem. V další chvíli Dodo pány z Niakary požádal, aby si s ním zahráli jeho vlastní skladbu z alba Level 777 – Nevidět zlo. Píseň má trochu tajuplný název, je však plná energie a výborně se na ni řádilo, jak bylo znát v publiku. A přesně v tom duch se pokračovalo i s písní Stárnem, kdy byla Niakara opět v pěti bez hostů a připomněla to, co cítí mnozí z nás, jestliže ročník narození začíná nejvýše osmičkou. Dokud nás ale muzika baví a drží nad vodou, věk ani únavu necítíme.
Proč muži odchází: protiválečný duet s Terezou Kaňkovou je klenotem maxisinglu
A pak se výrazně zpomalilo. Jestliže akce ve Futuru v podání Niakary přejí reunionům, pak poslední nová píseň Proč muži odchází spojila dvě osobnosti, které dříve také sdílely pódium. Nyní na něm společně znovu stanuli kytarista kapel Niakara a Not Perfect Martin Pavlíček a bývalá zpěvačka Not Perfect Tereza Kaňková, se kterou se Mayo Petranin podělil o pěvecký part. Balada se silným protiválečným podtextem vhání slzy do očí, přesně jak se v textu doslova zpívá: „slza si cestu hledá po strhané tváři“. Je určitě velkým zadostiučiněním pro fanoušky i pro samotného autora hudby a textu Zdeňka Kuba, že si tento klenot nakonec našel cestu na pódium, a v neposlední řadě také na nový nosič Anunnaki. Ale pozor, stále je to metalová skladba, takže se kytaristé také patřičně činili.
Závěr koncertu v thrashové podobě
Dál se však opět jelo ve vyšším tempu. Taková byla skladba Barbaři, a zejména pak Forsage, která vyžaduje hned zkraje pořádný odpich. Jezdecká scéna v publiku v podání slečny na ramenou jejího doprovodu pak korespondovala s jednou z nejoblíbenějších písní Černý koně, při které se uplatnila další z nových projekcí. Při této skladbě jsme mohli vidět Petra Koláře, jak regulérně „paří“ v první řadě pod pódiem (kytarista Martin Pavlíček to později komentoval slovy „nikdy bych nevěřil, že na mě bude v kotli pařit Kolář“). Přinejmenším si ho brzy všiml Mayo Petranin, a tak si společně přímo na tom místě střihli duet plný nadšení a vzájemného kolegiálního respektu. Celkově bylo vidět, jak si kapela koncertování užívá a jak ji těší podpora diváků. Touto písní koncerty obvykle končívají, ale Futurum si zasloužilo ještě jednu speciální palbu: thrashová pecka 311. peruť obstarala úplné finále.
Díky!
Text: Sylva Kaplanová, foto: Jana Uhrová
You must be logged in to post a comment.